Tuesday 21 September 2010

My letter to the Greens


If, like me, you believe that the Green Party should cooperate with the minority government in the name of democracy, then I urge you to send them an email declaring this. This has even more impact if you are a member of the Green Party. Rarely before has it been so important to take your citizenship, or residency, seriously and communicate what you feel. Send your comments to service@mp.se

Here is the mail I sent yesterday. I apologise to those of you who don't speak Swedish. And to those of you who do, I apologise for my Swedish.

Jag heter Neil Shipley och jag blev svensk i juni i år. Detta val var mitt första riksdagsval. Jag tog uppgiften på största allvar och läste på de olika partiernas mål innan jag bestämde mig för att rösta. Jag känner mig stolt med mitt beslut.

Nu har vi situationen som vi har med ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Som invandrare själv tycker jag att det är av yttersta vikt att våra folkvalda representanter hittar ett sätt att lösa detta. Den toleranta Sverige som jag älskar ska inte gå förlorad.

Fredrik Reinfeldt har sagt att han vill gärna öppna diskussioner med er för att skapa ett eventuellt samarbete och på så sätt slipper beroende på rasisterna. Jag uppmanar er att gör detta i demokratins namn. Det är upp till er. Om ni inte gör det så ökar chansen att regeringen är tvungna att samtala med SD. Och det skulle vara förödande för svensk politik och samhället. Vi måste visa omvärlden hur vi hantera situationen på ett mänskligt och moget sätt och inte gå samma väg som Danmark till exempel.

Jag hoppas att de flesta av era väljare inser hur viktigt detta är. Det är inte att bara visar avsky för främlingsfientlighet, det är även att agera. Och ni har alla möjligheter att göra detta. Även om det inte är det mest önskvärd situation måste vi göra någonting av det. Dessutom är det även en möjlighet att få fram Miljöpartiets hjärtfrågor ändå och påverkar.

Så av alla de röster som ni fick, här är min. Prata med Fredrik Reinfeldt. Lös detta. Och gör mig och Sverige stolta.

No comments:

Post a Comment